Massage voor Herstel

Herken je het volgende patroon?

Als tiener en twintiger blaak je van energie. Je beweegt makkelijk, je sport, je danst tot je er bij neer valt. Maar de volgende dag sta je weer even vrolijk op en gaat weer ongestoord verder. Misschien loop je een kleine blessure op, maar je herstelt welhaast vanzelf in een paar dagen.

En dan ben je volwassen en je beweegt nog steeds. Je gaat serieus aan je carriere werken. Je sport en danst, je krijgt kinderen, je verhuist, je hebt je sociale leven, je krijgt het drukker. Soms beweeg je teveel, soms te weinig.

De kinderen worden zwaarder, je tilt je boodschappen, je passeert de 40 en denkt dat je nog 25 bent, je ouders hebben hulp nodig, meer stress op je werk, misschien wat persoonlijke problemen. En op een dag kan je een bepaalde beweging moeilijk maken of doet het pijn. Je bent overbelast.

Op de röntgenfoto’s is niks te zien, de dokter zegt een ontsteking en geeft medicijnen, maar het wordt niet beter. Je gaat naar de fysiotherapeut die het een en ander doet en oefeningen mee geeft die je trouw doet, maar je klachten worden alleen maar erger. Je bent de wanhoop nabij, want je bent overbelast.

Oorzaken van Overbelasting

Overbelasting van je spieren kan op verschillende manieren ontstaan.

  • Te zware inspanning leveren, te zwaar tillen
  • Fysieke plotselinge gebeurtenis, zoals vallen, een ongeluk of plotselinge beweging
  • Een langdurig herhaalde beweging, of langdurig volgehouden houding
  • Langdurige onbeweeglijkheid, bv het dragen van een mitella
  • Operaties
  • Psychische overbelasting, teveel stress op één of meer levensgebieden

Gewoonlijk is er sprake van een combinatie van fysieke en psychische factoren wanneer je voelt dat je nu echt iets aan je problemen moet gaan doen.

Gevolgen van Overbelasting

Overbelasting kan o.a. de volgende problemen veroorzaken

Hoofdpijn en Migraine 
kunnen hopeloos lijken. Maar vaak met succes worden bestreden met Triggerpoint Therapie.

Nek- en schouderpijn,
pijn in je bovenrug en
beperkingen in de beweging van je hoofd of arm
zijn veel voorkomende problemen. Denk ook aan bv frozen shoulder en whiplash

Armen, handen, elleboog, pols of vingers,
denk aan tenniselleboog, RSI/CANS, tintelingen, carpaal tunnel syndroom

Rug:
zowel lage rugpijn als hoge rugpijn of
pijn tussen of onder je schouderbladen.
Bij voorbeeld het veel voorkomende “spit”.

Borst en Buik:
o.a. ademhalingsmoeilijkheden die verband houden met triggerpoints, oppervlakkig ademen, kortademigheid; pijn in de borst, pijn aan de voorkant van de schouder.
bv. pijn in de buik, diarree, misselijkheid, overgeven; pijn in de liezen en het bekkengebied

Bovenbeen, heup en knie:
als je last hebt van pijn in je bovenbeen, heup, bil of knie, of van
tintelingen, gevoelloosheid of uitval; ook bv door ischias.

Onderbeen, Kuit, Enkel en Voet:
tintelingen, gevoelloosheid, zwakte en pijn in je onderbeen en voet

Fibromyalgie:
massage- en myofasciale release technieken kunnen de pijn verminderen en de kwaliteit van leven verhogen voor mensen met fibromyalgie.


Voor herstelmassages gebruiken we vooral technieken ontleend aan:

Triggerpoint Therapie:
rationele therapie voor pijnbestrijding en meer bewegingsvrijheid. Beslist geen magie, al lijkt dat soms wel zo.

Shiatsu:
Japanse drukpuntmassage ter verlichting van spanning, pijn en vermoeidheid.

Klassieke (Zweedse) Massage:
het soort massage waar de meeste mensen aan denken als ze aan massage denken.

Deep Tissue Massage:
lijkt op Klassieke Massage maar dringt door tot de diepste lagen van het spierweefsel.

Sportmassage:
voor sporters van elk niveau, om blessures te voorkomen of om van blessures te herstellen.